Monday, April 9, 2007

Patuhnya Saidina Ali kepada HUKUM

Pada peristiwa perang Shiffin, Khalifah Ali bin Abu Talib telah kehilangan baju besi nya. Ternyata ia pada orang yahudi. Ali berkata :"Baju ini miliku dan aku tidak penar memberikan atau menjialnya" Kemudian orang yahudi itu menjawab: " Tidak, baju ini miliku sejak dulu lagi". Mereka berdua berdua berdebat yang akhirnya tidak mencapai penyelesaian. Maka mereka berdua bersetuju berjumpa hakim syuraih untuk menyelesaikannya secara adil. Terjadilah dialog antara mereka.

Ali : baju besi ini milikku sejak dulu lagi.
Hakim Syuraih : Bagaimana pendapat kamu bahawa Ali mengatakan bahawa baju besi kamu miliknya.
Yahudi : Tidak benar kerana ia milikku.
Hakim Syuraih : Manakah buktinya baju itu milikmu, Ali?
Ali : Buktinya pada putera ku Hasan dan husin kerana mereka mengetahui baju besi itu milikku.

Hakim Syuraih mengatakan bahawa saksi anaknya sendiri tidak dapat diterima menurut hukum yang berlaku.Sebagai Khalifah, Ali bin Abu Talib boleh menggunakan kuasanya tetapi dia tidak mahu. Sedangkan hakim menunjukkan contoh bagaimana seharusnya sikap seorang hakim yang harus mempertahankan keadilan. Yahudi itu juga berasa hairan melihat seorang pembesar tunduk kepada ketentuan hukum, tegasnya pendirian seorang hakim dalam menegakkan hukum bersumberkan keadilan Islam.

Yahudi itu akhirnya berkata di hadapan semua yang hadir :

" Aku bersaksi bahawa Islam agama yang benar dan adil."

Dia kemudiannya terus memeluk Islam.

Mudah-mudahan kisah ini dapat menjadi tauladan dalam kehidupan kita seharian. Berbuat adil merupakan perintah Allah S.W.T. Firman Allah dalam sura An- Nahl ayat-90 yang bermaksud

"Sesungguhnya Allah menyuruh( kamu ) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat dan Allah melarang dariperbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepada kamu agar kamu dapat mengambil pelajaran"

0 comments:


Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template