Tuesday, July 10, 2007

Doa orang yang teraniaya...

Zaman dahulu kala ada seorang nelayan yang mengail di lautan dan ketika itu mendapat ikan yang amat besar sekali.Tetapi ikan itu talah di ambil oleh seorang leleki yang gagah secara paksa. lalu nelayan itu berdoa "Ya Allah kau jadikan aku sebagai orang yang lemah dan dia orang yang gagah sehingga dia talah menganiayaiku. Maka ciptakanlah makhluk kau yang dapat mengalahkannya supaya menjadi contoh bagi orang-orang di kemudian hari."

Pemuda yang gagah tadi pulang lalu memanggang ikan tersebut. Setelah siap ia meletakkannya di atas meja. ketika ingin mengambil ikan tersebut, dia terkena tulang ikan dan luka.Dengan izin Allah luka itu membengkak. Akhirnya kerana tidak tahan sakit dia memotong tangannya tetapi bisa itu semakin menjalar ke bahagian lengannya dan terpaksa memotongnya.

Pemuda gagah itu kini kudung.Dia bermimpi bertemu dengan seseorang."Kembalikanlah ikan yang kau rampas kepada pemiliknya maka sembuhlah penyakit yg kau deritai.Pemuda itu tersedar dari mimpi itu lalu dengan serta merta berjumpa nelayan yang dianiyayainya.Dia memberikan nelayan tersebut dua puluh ribu dirham dan memohon agar di halalkan ikan yang di makannya serta memohon kemaafan.

Setelah nelayan itu memaafkannya, maka sembuhlah tangan pemuda tersebut seperti sedia kala.....

Jika kita fikirkan kembali cerita ini bagai mana seorang yang gagah boleh di kalahkan oleh tulang ikan. Bertapa tingginya kekuasaan Allah... Semoga Allah meletakkan kita di dalam kelompok hamba Allah yang benar-benar bersih dari sifat menganiyaya sesama makhluk dan pada akhirnya kita akan bebas dari azab ALLAH S.W.T....

0 comments:


Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template